Tech Rider’s Dilemma – despre disfuncționalități, arhivare și conservare în arta noilor media

Ce se întâmplă cu lucrările de artă care devin disfuncționale, mai pot intra într-un circuit expozițional? Asociația Culturală Marginal propune un posibil răspuns la această întrebare, prin două expoziții new media, la București și Arad, însoțite de un OPEN CALL pentru selectarea a 3 lucrări care au fost expuse, dar în prezent nu mai funcționează.

Tech Rider’s Dilemma

Tech Rider’s Dilemma, un proiect de cercetare și producție artistică, la intersecția dintre artă, știință și tehnologie, demarat de Asociația Marginal, prezintă începând cu 29 septembrie, o serie de lucrări care chestionează interacțiuni posibile ale tehnologiei cu arta și investighează necesitatea unor abordări structurate în producția, expunerea, arhivarea și conservarea lucrărilor new media (și nu numai).

Pornind de la premisa deschiderii unui dialog activ pentru conștientizare (publică și profesională, deopotrivă) a vulnerabilităților artei nu doar în fața timpului, dar și a schimbărilor și evoluției tehnologice, și urmărind necesitatea dezvoltării unor protocoale de arhivare și conservare a artei new media în România, proiectul Tech Rider’s Dilemma implică materiale de cercetare, un podcast și două instalații artistice realizate de o echipă artistică transdisciplinară, formată din Sabina Suru și Mara Oglakci, alături de cercetători INFLPR (urmărind transpunerea protocoalelor dezvoltate în zona de cercetare științifică către domeniul artistic), precum și un apel deschis adresat artiștilor din din Europa, în urma căruia vor fi selectate o serie de lucrări ce vor face parte dintr-o expoziție.

Apel deschis pentru artiști 

Apelul deschis se desfășoară online în perioada 30 septembrie – 5 octombrie, iar artiștii interesați pot aplica trimițând prin email la change@marginal.ro o propunere de proiect care deja a fost expus și este disfuncțional.

Acesta vizează lucrări care au fost expuse și nu mai funcționează, din motive tehnologice, în urma expunerii sau interacțiunii publice repetate, fragilitate sau orice alt motiv pentru care o lucrare de artă devine inertă. Artiștii interesați sunt invitați să propună lucrări care pot varia de la disfuncție totală până la avarii și alte forme posibile de neadecvare a unei lucrări artistice, alături de documentație foto-video (și nu numai: testimoniale, idei, pagini de jurnal etc.) extinsă a lucrării din perioada în care era integral funcțională.

Componenta de cercetare

Componenta de cercetare, dezvoltată în colaborare cu trei studenți și doctoranzi cu background-uri variate (fizică, film, teoria artei), respectiv trei cercetători de pe platforma Magurele, este etapa în care echipa transdisciplinară explorează diverse direcții de aprofundare, zone nevralgice precum și alte subiecte conexe, ce urmăresc traseul unei lucrări din etapa de cercetare, experiment și producție, la momentul de curatoriere și expunere și apoi perioada de arhivare și conservare, investigând protocoalele de reactivare a lucrărilor new media, problematici etice, prezervare new media.

Cele două lucrări comisionate, ce vor rezulta din etapa de cercetare, sunt coordonate de artistele Sabina Suru și Mara Oglakci, în colaborare cu cei doi curatori ai TechRider’s Dilemma, Andrei Tudose și Suzana Dan.

Alți contributori: Pip Laurenson (prof la UCL și Head of Collection Care Research la Tate London), Călin Man și gH / kinema ikon (Muzeul de Artă Arad), Bogdana Mitu (INFLPR), Irina Radu (Head of Collections MNAC) și Alex Oberlander (curator MNAC).

Expozițiile

În cadrul în cadrul MAFA – Media Arts Festival Arad (29 septembrie – 9 octombrie 2023) va avea loc o expoziție de lucrări disfuncționale, din partea a trei colective artistice/artiști invitați (kinema ikon | RO, Ioana Vreme-Moser | DE/RO și Antoni Rayzhekov | AU/BG).

Din 2 noiembrie 2023, la București, în cadrul Leviathan al MNAC – Muzeul Național de Artă Contemporană, publicul este invitat la o expoziție finală care aduce împreună componentele de cercetare și producție, lucrările invitate și lucrările celor trei artiști români, selectați prin intermediul  apelului deschis.

mm
Anca Zaharia
A scris pentru Revista Hyperliteratura, Serial Readers, Zile și Nopți, Cinemap. Mai scrie pentru Dilema veche și Fain de România. A lucrat în crâșme, în publicitate și la radio, a fost librar și manager de librărie, a făcut PR, comunicare și social media, a tradus cărți și face redactare și corectură pentru câteva edituri de la noi. A obosit, s-a odihnit și a scris „Sertarul cu ură”, „Jurnal de librar”, „Suicid” și „Eu n-am trăit războiul”. Încă vie. Co-fondator & redactor-șef la Revista Golan.

Ultimele articole

Related articles

Leave a reply

Introdu comentariul tău
Introdu numele aici