Hip. Fără Hop. Nu există om pe lumea asta să nu fi ascultat măcar o dată o piesă hip-hop. Sunt peste tot. E o întreagă cultură care îmbracă generații, influențează tinerii și care a creat superstaruri.
Azi îl avem pe Drake, care poate că e cool, dar nu cred că a produs nimic care să schimbe lumea muzicală. Poate l-a schimbat pe jurnalistul muzical Drew Millard, care și-a tatuat un vers al lui Drake, iar acum regretă. Îl mai avem și pe Lil Nas X, care a scos la vânzare o serie de pantofi sport al căror design a fost modificat astfel încât să conțină un citat din Biblie, o pentagramă și o picătură de sânge uman. Pentru mine, tipii ăștia sunt edgy și atât.
Unde se încadrează astăzi artiștii care au contribuit la hip-hopul american? Cât de relevanți mai sunt ei acum, când trendul global al schimbării hip-hop-ului e dat de trap, de coolness și de piesele cu versuri simpliste? Bine, în afară de Wu-Tang Clan, care n-au mai scos nimic de vreo 5 ani, dar despre care un lucru este clar: oamenii ăştia sunt la fel ca Paraziții pentru muzica românească post-nouăzecistă, nişte legende.
Revin. Ce s-a întâmplat, așadar, cu hip-hoperii din ‘90, ale căror reprezentări erau date de ascultătorii lor: muzică de revoltă pentru unii, muzică de distracție pentru alții? Cu o carieră de aproape 30 de ani, Nas a lansat 13 înregistrări de studio și a făcut featuring cu artiști mari, precum Damian Marley, Eminem, Jay-Z, Puff Daddy, A$AP Rocky, DJ Khaled, dar și Amy Winehouse. Nu cred că e ușor să colaborezi cu astfel de nume. Artistul este cunoscut publicului larg din cauza conflictului foarte mediatizat cu rapperul Jay-Z, care a avut loc între 1996 și 2005 din cauza unor discuții aprige cu privire la mesajele versurilor. Practic, cei doi își spălau rufele în public. Jay a vorbit despre Nas în piesa ”Takeover.” La scurt timp după, așa cum era de așteptat, Nas a lansat „Ether” drept răspuns. Împăcarea acestora a adus cu sine și semnarea lui Nas la casa de discuri Def Jam, label al cărui președinte era la vremea respectivă Jay-Z. De atunci, Nas a continuat să compună însă s-a ferit cât a putut de mult de expunerea publică.
Pe 6 august 2021 însă, Nas a lansat o minunăție de album, intitulat ”King’s Disease II”, o continuare a aclamatului ”King’s Disease” din 2020, care i-a adus artistului un Grammy pentru cel mai bun album rap. Tracklist-ul albumului ”King’s Disease II” conține 15 melodii care se bucură de câte un featuring cu artiști precum Eminem sau Lauryn Hill ― cunoscută publicului larg datorită trupei Fugees, din care a făcut parte. Nas este foarte cunoscut pentru latura sa compozițională și pentru versurile grele care vin și completează negativul pieselor. Toate piesele scrise de el par să fie sincere și directe.
După părerea mea, albumul acesta devine un fel de ultimă redută a unui idealism artistic ce reușește să se pună la adăpost de trendul global. Versurile de pe albumul acesta sunt grele și ușoare deopotrivă. Ai zice că asculți un audiobook în timp ce pe fundal se aude cum rulează un album de rap în care, surpriză, n-ai să auzi cuvântul ”ghetto”.
I’m mad, better yet, I’m on a rampage/ My people can’t even get minimum wage/ Fuck a stimulus (uh)/ Give me some interest (uh)/ Give me a loan/ Give me a home/ Get me that land you owe me so I can roam. Așa sună o parte din versurile piesei EPMD 2, în care artistul cântă alături de Eminem.
In one city, one country, one state/ Some place to be nobody/ Some place to be/ Some place you wouldn’t know problems/ Some place to be nobody.
My dog bought a plane, said ”Let’s go to Paris”/ That’s where baguettes are from, French bread that’s long and narrow./ I like the other definition, rectangular carats./ The concept of this song is rather esoteric/ This girl said in Grenada we should go get married/ Broke the meaning down of the Virgin Mary/ And you got your own place, my favorite part of the night/ When you text me that you made it home safe (I’m home). Acestea sunt, par exemple, o parte din versurile piesei Nobody feat. Lauryn Hill.
La 47 de ani, Nas (Nasir Jones) este privit de către artiștii din breaslă ca fiind un totem din bestiarul muzicii hip-hop. El este unul dintre strămoșii artistici ai hip hop-ului modern. Pentru tastemakeri și pentru consumatorii muzicii hip-hop, întreaga discografie a lui Nas este un punct de referință. În cazul meu, muzica lui Nas nu îmi dă altceva de ales decât să mă conectez, să fiu empatică, să descopăr și să simt.
Abonează-te la playlistul nostru cu recomandările Annei Cândea pe YouTube: PlayAnna by Revista Golan: