Compania de teatru independent Vanner Collective este cunoscută deja pentru inițiative originale care documentează și care transpun în spectacole de teatru teme arzătoare ale societății contemporane, de la moșteniri transgeneraționale, masculinitate toxică și libertate de exprimare la depresie și anxietate ca adevărate epidemii. Cel mai nou proiect pe care îl derulează este „Bestiar. Bun de consum”, co-finanțat de Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul Programului „București 565. Conexiuni urbane” 2024, ce deschide discuția despre tensiunea îngrijorătoare dintre nevoia adolescenților de individualitate și presiunea de a se conforma pe care o exercită societatea și prezența în mediul online, pe rețelele sociale.
Vulnerabilitatea adolescenților la presiuni sociale și la structuri care duc la depersonalizare este bine documentată științific și este o temă culturală majoră, abordată de-a lungul timpului și în teatru. Vanner Collective propune un unghi de abordare actual, cercetând și incluzând în procesul creativ aspecte ca răspândirea uluitoare a rețelelor sociale cu modelele lor de comportament, de aspect fizic și de succes, care cresc enorm în rândul tinerilor presiunea de a se conforma la repere pe cât de rigide, pe atât de arbitrare.
„Bestiar. Bun de consum” constă într-o cercetare în cadrul publicului țintă, prin focus-grupuri, în nouă sesiuni de ateliere de psiho-educație, corporalitate și explorare prin mijloace video, dedicate adolescenților, susținute de specialiști din domeniul sănătății mintale, coregrafiei și cinematografiei și în două reprezentații ale spectacolului performativ „Bestiar” la Teatrul Metropolis, în datele de 10 și 11 octombrie, dedicate publicului adolescent și urmate de Q&A-uri pe tema individualității și a afirmării de sine, moderate de specialist în domeniul sănătății mintale.
Piesa de teatru „Bestiar”, scrisă de dramaturga Raluca Mănescu, aduce în atenția publicului patru animale de sacrificiu, alături de vocea naratorului, ca un simbol al comunității. Personajele umanizate ies din spațiul sigur al turmei, să privească dincolo de îngrădiri și să spargă stereotipurile care le sunt asociate raselor de care aparțin. Textul explorează profunzimile căutării de sine și a autenticității în fața conformismului și așteptărilor societale.
Atelierele vor fi susținute în București, la Teatrul Masca, pe 28 și 29 august pentru trupa de teatru de adolescenți Cuadro și pe 4 și 5 septembrie pentru adolescenții din comunitate, și pe 29 și 30 august în spațiul Asociației 4 Teen, pentru trupa de teatru 4 Teen. Trainerii sunt Silvia Ciubotaru – psiholog și psihoterapeut, coordonator al programului In a relationship al Fundației Friends For Friends și moderator Q&A, de Teodora Velescu – coregraf și performer de dans contemporan și clasic, doctorandă UNATC și de Tudor Platon – director de imagine și regizor. Centrate pe descoperirea individualității și combaterea bullying-ului pe criterii fizice, atelierele își propun să încurajeze dezvoltarea creativității și sunt dedicate adolescenților din trupe de teatru din trei sectoare ale Bucureștiului (sectoarele 2, 4 și 6).
Pe lângă trainerii care susțin atelierele, artiștii implicați în spectacolul „Bestiar” sunt:
- Denisa Nicolae – direcție scenică
- Raluca Mănescu – dramaturg
- Ștef Chelaru – scenograf
- Teodora Velescu – coregraf
- Adrian Piciorea – sound design
- Oana Pușcatu – pregătire muzicală
- Alexandros Raptis – lighting design
- Matei Bumbuț – fotograf
- Ana Vînău – actriță
- Maruca Băiașu – actriță
- Alex Iezdimir – actor
- Adelin Tudorache – actor
- Răzvan Mîndruță – actor
„Bestiar. Bun de consum” își propune, prin intermediul acestor ateliere multidisciplinare și prin reprezentațiile spectacolului, să ridice gradul de conștientizare asupra fenomenului de uniformizare ce duce la pierderea individualității, susținut de unele modele din social media. Astfel, proiectul reprezintă atât o continuare la nivel conceptual a inițiativelor Vanner Collective din ultimii ani, cât și o dezvoltare a metodologiilor creative din teatrul independent românesc. Apropiindu-se de tineri, vorbind despre problemele lor specifice și intrând într-un dialog susținut, se creează noi contexte și subliniază relevanța spectacolului teatral pentru o nouă generație a publicului.