Conexiuni între multiple discipline și problematici, facilitate prin artă și podcasturi inovative de Marginal

Fotografie de Andreea Săsăran

Pe parcursul anului 2024, Asociația Culturală Marginal și-a continuat demersul pe termen lung de a stabili și consolida rețele și metodologii de colaborare între artiști și cercetători științifici și din sfera culturală, printr-o serie de proiecte deosebite, dintre care unul aplecat asupra naturii și a modului în care prezența sa este diminuată pe zi ce trece, iar un altul abordând cu ironie tema buzz-words-urilor de la intersecțiile dintre discipline și propunând o soluție inovativă în lupta pentru atenția publicului interesat de cercetări și teme pluri-disciplinare.  

În primul rând, Chronicles from In-Between 495-470 nm extinde proiectul început în 2023 de Marginal, parte din expoziția Intersecting Realities, cu o explorare a paradoxurilor dintre progresul tehnologic și provocările de mediu. Prin acest demers, artista Kasia Molga își exprimă frustrarea față de utilizarea tehnologiilor CGI, cât și a apetenței pentru tehnologii mai noi și consumatoare de resurse pentru a crea lumi construite artificial, fără o conștientizare comună față de înțelegerea impactului asupra peisajelor naturale. Fiecare premisă a acestei inițiative – extracția mineralelor prin minerit, în special a cuprului necesar pentru procesoare, utilizarea pamântului pentru nevoi comerciale, consumul de energie electrică și utilizarea bazelor de date, secondate de criza biodiversității, conștientizarea dispariției peisajelor naturale, dorința în continuă creștere de a reconstrui mediile naturale prin tehnologie, adaugă profunzime acestei perspective asupra dinamicii societale din zilele noastre.

Expoziția curatoriată de Claudia Schnugg și Andrei Tudose reprezintă punctul final al proiectului desfășurat pe parcursul acestui an, care a reunit practica artistică și interesele Kasiei Molga (Marea Britanie/Polonia) cu perspectiva științifică a Roxanei Nicoară de la Institutul de Biologie, București și narațiuni culturale surprinse de Irina Bobei prin interviuri cu vârstnici. Lucrările prezentate, ce au inclus sculpturi, picturi, video și randări 3D, explorează peisajele care se estompează treptat  și speciile de plante care dispar în urma dezvoltării industriale și digitale, realizând un studiu de caz pe zona dintre barajul Ciurel și podul Grozăvești. Sculpturile au fost realizate cu sprijinul lui Cosmin Ciobanu, în timp ce studenții UNATC Alina Rusu și Gabriel Stoiciu au susținut realizarea modelelor 3D ale plantelor dispărute.

Vernisajul a avut loc la Pavilionul Institutului Goethe, iar expoziția poate fi vizitată gratuit până în data de 15 noiembrie, în baza unei programări pe site.

Un al doilea doilea proiect desfășurat de Asociația Culturală Marginal și lansat de curând este o serie de nouă podcasturi de câte 3 minute și 17 secunde fiecare, de unde și numele: 3’17’’. Pornit ca o critică ironică la adresa limitărilor reale din colaborările trans-disciplinare, limitări acoperite însă cu o sumedenie de buzz-words, o echipă de nouă artiști video, trei artiști de sunet și nouă cercetători a derulat această colaborare „în orb” propusă de Marginal, creând lucrări hibride printr-o metodologie care dezvoltă întrebarea menite să răspundă o singură întrebare: „ce anume mai înseamnă ideea de colaborare astăzi, în special în conversația socială despre artă și știință?” Reflectând atât asupra provocărilor reale de aliniere a unor sisteme de gândire și de comunicare profund diferite, cât și asupra limitărilor impuse de atenția publicului și de algoritmii omniprezenți (3 minute și 17 secunde este durata medie a cântecelor recomandate de Spotify), proiectul a fost lansat printr-o masă rotundă găzduită de Institutul Francez din București pe 3 noiembrie, iar acum podcasturile pot fi urmărite pe site-ul https://marginal.ro/project/3-17/ 

Episoadele sunt împărțite în trei categorii tematice (indeterminism tehnologic, relații ecologice într-o lume mai-mult-decât-umană și artivismul societal), iar potrivirea dintre discuții, arta video și arta sonoră le transformă în lucrări artistice în sine, care pot fi vizionate într-o instalație interactivă concepută de Alin Rotaru, la Institutul Francez București până pe 10 noiembrie, iar apoi în Spațiul VAGon din cadrul Atelierelor Malmaison.

Ultimele articole

Related articles

Leave a reply

Introdu comentariul tău
Introdu numele aici